از نظر تاریخی ترکیب گیاهان و پرندگان از زمان دور شدن ترسیم گیاهان به طرحهای هندسی آغاز شد. زیرا گلها و گیاهان با بافت حلقهای و پر خم و پیچ خود میتوانند طرحهای هندسی را بپذیرند اما پرندگان با نرمی اندامهایشان به طرحهای غیرهندسی نیاز دارند. آثار گل و مرغ از دوران سلجوقی، صفوی و قاجار وجود دارند که تفاوتهایی با هم دارند اما روند تغییرات آنها در طول زمان کند بودهاست. در اواخر دوران صفویه پرندگان با دقت زیادی کشیده میشدند و پس از آن تغییر شگرفی در این هنر دیده نمیشود. در شیوه اجرا تفاوتهایی وجود دارد برای مثال در مکتب شیراز گلبرگها پُرتر هستند و در روشهای دیگری کاملاً نازک و اندک هستند
گل و مرغ سبکی در نگارگری ایرانی است. گل و مرغ نماد موهبت الهی و تجلی ظریف و لطیف آفریدگار است. گفتگوی عاشقانه گل و مرغ نیز به تسبیحگویی خداوند و ذکر حق تشبیه میشود. گل مقام معشوق را دارد و پرنده (مرغ)، عاشق. در نگارگری گل و مرغ ایجاد هارمونی بین عناصر نقاشی بسیار ظریف است. لازم نیست حتماً پرنده نیز در اثر ترسیم شود اما در صورت حضور به حالت انتظار صبورانه برای شکوفایی گل و عشقبازی با او است. پرنده گاه با اوجگیری و حالت سرمستی، خود را از عالم ماده جدا کرده و حالت صعود به سوی عالم غیرمادی دارد.
بیت شعر زیر مفهوم نهفته در نگارگری گل و مرغ را به خوبی بازتاب میدهد:
فکر بلبل همه آن است که گل شد یارش | گل در اندیشه که چون عشوه کند در کارش |
رنگ آمیزی نقشهای گل و مرغ و بهطور کلی نگارگری ایرانی واقع گرا نیست و نقاش در انتخاب رنگها کمابیش آزادی عمل دارد.
علاوه بر خاص بودن موضوع این هنر، پرداز نقطه ای و ظریف وهمچنین پرکار این هنر، از ویژگی های منحصر به فرد نقاشی گل و مرغ می باشد. در گذشته از این هنر صرفاًدر تزئین جلد قرآن کریم وکتاب های مذهبی استفاده می شد، اما امروزه بر روی سطوح آثاری چون قلمدان، قاب آیینه، ظروف ،صندوقچه، جلد کتاب های غیر مذهبی و نگاره های مستقل نیز به صورت تابلو دیده می شود.
طراحی تا رنگ آمیزی گل و مرغ…
آشنایی با نقاشی آبرنگ ، گواش و اکرلیک
آشنایی با ترکیبات مواد مختلف لعاب و لعاب سازی اصولی
نقاشی زیر لعابی تکنیک های مختلفی دارد که در مقالات آینده مفصلا به آن میپردازیم
در اینجا تنها با بخشی از طراحی گل و مرغ و آشنایی با فضای آن شما را آشنا میکنیم.
همچنین هنر آموزان برای سهولت در نقاشی زیر لعابی میتوانند از گواش های زیر لعابی ساخته شده در مجموعه لعاب توسکا در کارهای های خود استفاده کنند. تا نتیجه ای بهتر داشته باشند.
با تلفیق همه مهارت های بالاست که شما میتوانید کار خود را به عنوان یک نگارگر آغاز کنید و با تمرین و ممارست و البته عشق و خلاقیت به یک هنر مند واقعی تبدیل شوید. اگر این لیست و دیدن نقاشی ها شما را ترسانده است فراموش نکنید شما بیش از هر چیز به این مورد احتیاج دارید:
تمرین و پشتکار و تمرین و خلاقیت و تمرین و عشق و تمرین و آموزش و تمرین و تمرین و تمرین …
ترکیب رنگ برای نقاشی نگارگری :
این هم مروری سریع بر ترکیب رنگ ها که البته کامل نیست و هزاران رنگ هستند که شاید اسمشان را هم نشنیده باشید اما با تمرین و به مرور زمان آنها را خواهید ساخت و اثری خوش آب و رنگ تر خواهید آفرید.
قرمز + زرد = نارنجی
آبی + قرمز = بنفش
آبی+ زرد = سبز
سبز + مشکی = سبز لجنی
آبی + سفید = آبی آسمانی
قرمز + مشکی = زرشکی
قهوه ای + زرد + سفید = اکر
زرد(کم) + آبی + سفید = فیروزه ای
سبز + زرد + چند قطره قرمز = سبز سدری
نارنجی + قهوه ای = حنائی
سبز + آبی = فیروزه ای پر رنگ
آبی + کمی مشکی = سورمه ای
سفید + سیاه = خاکستری
قرمز + سفید = صورتی
سبز تیره + کمی زرد = سبز مغز پسته ای
مشکی + قرمز + زرذ = قهوه ای روشن
سیاه + زرد = قهوهای مایل به سبز
نارنجی + سفید = گلبهی
نارنجی + زرد = خردلی
سیاه + نارنجی = قهوه ای
سفید + آبی تیره = آبی روشن
قرمز + بنفش = ارغوانی
زرد + سفید = لیمویی
قرمز+ صورتی سیر= زرشکی
سفید + قرمز = صورتی
بنفش + سفید = یاسی
زرد + کمی آبی = فسفری
قرمز زیاد + آبی = سرخابی
سفید + قهوه ای = شکلاتی
آبی + قرمز + سیاه ( کم ) = بادمجانی
قرمز + سفید + زرد ( کم ) = کالباسی
رنگ های روشن: رنگ اصلی + سفید
رنگ های تیره:رنگ اصلی+ سیاه
این مطلب ادامه دارد….